Soft Cinema

"Soft Cinema" (2002) is a work by Lev Manovich. It was shown in the exhibition of DEAF03.

Soft Cinema

Lev Manovich: Soft Cinema

Time becomes spatialized, distributed over the surface of the screen.
Marshall McLuhan, Understanding Media

Soft Cinema bridges the gap between today's interfaces and tomorrow's cinema. This programme assembles a variety of audio-visual materials (city impressions, 2D animations, infrared images, music) from a database and edits everything into stories. Software decides what appears on the screen, where and in what order. The screen's lay-out is refreshed at the start of each new episode and the corresponding material is distributed across multiple windows. The resulting clips will be shown on monitors in the festival lounge, with a voice-over guarding the overall storyline.

Vacant office buildings, abandoned airports and anonymous railway platforms. Emails, phone calls and a surplus of information. The information society has changed our world and the way we see it. Our daily encounter with large amounts of data has created a new 'data subjectivity', with its own special blend of imagination. Soft Cinema looks at new ways of visualizing this subjectivity. The project presents a series of film clips, based on a number of fictional stories by Lev Manovich. Soft Cinema was designed to be presented in various formats (installations, catalogues), exploring the boundaries of cinema.

Soft Cinema by Lev Manovich (DEAF03) from V2_ on Vimeo.

 

Soft Cinema consists of a number of databases containing a variety of audiovisual materials (city impressions, 2D animations, infrared images, music). Custom-made software retrieves the material from these databases by keywords and edits everything live into unique stories (algorithmic editing). The software decides what appears on the screen, where and in what order. The screen's lay-out is refreshed at the start of each new episode and the corresponding material is distributed across multiple windows. The resulting clips will be shown on monitors and plasma screens, with a voice-over on the headphones guarding the overall storyline.

Soft Cinema bridges the gap between today's interfaces and tomorrow's cinema. Inspired by Mondrian, Windows and financial TV channels, the screens are subdivided into rectangular windows of various sizes. In the windows, the visual, graphical or textual data from a movie clip from the database is shown. Every clip in the database was shot on location in Berlin, Tokyo or Moscow with a digital camera, following the rules of Dogma '95. By its own internal logic and abstract estheticism, Soft Cinema demonstrates how interchangeable the urban voids in the overfull information society really are.

software by Andreas Kratky


Nederlands / Dutch text

Lege kantoorpanden, verlaten vliegvelden en anonieme perrons. Emails, telefoontjes en een overvloed aan informatie. De informatiemaatschappij heeft de wereld en onze kijk erop veranderd. De dagelijks omgang met grote hoeveelheden data zorgt voor een nieuwe 'data-subjectiviteit', met daarbij een geheel eigen verbeelding. Soft Cinema onderzoekt nieuwe manieren om deze subjectiviteit te visualiseren. Het project presenteert een serie korte films, gebaseerd op een verzameling fictieve verhalen van Lev Manovich. Soft Cinema is ontworpen om verschillende vormen aan te nemen (installaties en catalogi) en tast daarmee de grenzen van cinema af.

Soft Cinema bestaat uit een aantal databases met divers audiovisueel materiaal (impressies van steden, 2D-animaties, infraroodbeelden, muziek) en op maat gemaakte software, die op basis van keywords het materiaal uit de databases verzamelt en live monteert tot unieke verhalen ('algorithmic editing'). De software reguleert semi-automatisch wat op het scherm verschijnt, waar en in welke volgorde. Bij het begin van iedere nieuwe verhaal-episode wordt de opmaak van het scherm ververst en het bijbehorende materiaal verdeeld over verschillende vensters ('macro-cinema'). De resulterende clipjes zijn te zien op monitoren en plasmaschermen, terwijl op een koptelefoon een voice-over te horen is, die de rode draad van het verhaal vasthoudt.

Soft Cinema slaat een brug tussen de interfaces van vandaag en de cinema van morgen. Geïnspireerd op Mondriaan, Windows en financiële tv-programma's, worden de beeldschermen opgedeeld in rechthoekige vensters van verschillende afmetingen. Hierin verschijnen de visuele, grafische en tekstuele data van een filmpje uit de database. Ieder filmpje uit de database is gefilmd op locatie in Berlijn,Tokio of Moskou met een digitale camera en volgt de regels van Dogma '95. Met haar eigen interne logica en abstracte esthetiek toont Soft Cinema de uitwisselbaarheid van de stedelijke leemtes in de overvolle informatiemaatschappij.

 

Document Actions
Document Actions
Personal tools
Log in