35
years
v2_
 

Data F***

A music program at DEAF03 focussed on sampling and the re-use of material and melodies.

Data F***

Data F***: playing 5x5x5; photo: Jan Sprij

27
 
Feb 2003
 - 
28
 
Feb 2003
 
23:00 to 03:00
location: Calypso, Mauritsweg 5

Some ten years ago, there was a lot of interest in editing, manipulating and transforming existing sounds and musical pieces. Many musicians – following in the footsteps of artists like eboman and John Oswald, pioneers in the fields of sample madness and plunderphonics, respectively – have taken this road that is as ancient as music itself: citing others and then (ab)using the citations. In Bach’s heyday it was common practice to rework already existing melodic lines. Contemporary laptop musicians carry on this tradition. The hacks both of and by Missy Elliot and Timbaland are notorious by now, and a similar development can be noticed in hip hop. Data F*** will showcase various ways of manipulating music.

 

DEAF03 music performances from V2_ on Vimeo.

 

 

Dutch text / Nederlands

Het bewerken, manipuleren en transformeren van bestaande geluiden en muziekstukken leefde een kleine tien jaar geleden op. Veel muzikanten zijn in navolging van artiesten als eboman en John Oswald, pioniers op het gebied van respectievelijk sample madness en plunderphonics, een weg ingeslagen die zo oud is als de muziek zelf: het citeren en vervolgens misbruiken van citaten. In de hoogtijdagen van Bach was het bewerken van bestaande medlodielijnen reeds een bekend gebruik. Hedendaagse laptopmuzikanten zetten deze deze lijn voort. De hacks van Missy Elliot en Timbaland zijn inmiddels berucht en in de hiphop is een soortgelijke ontwikkeling zichtbaar. Tijdens Data F*** zullen verschillende manieren om muziek te bewerken de revue passeren.

Document Actions
Document Actions
Personal tools
Log in