35
years
v2_
 

DEAF98 - The Art of the Accident

DEAF98 Dutch Electronic Art Festival - The Art of the Accident

DEAF98 - The Art of the Accident

DEAF98

17
 
Nov 1998
 - 
29
 
Nov 1998
 
location: V2_ and various locations, Rotterdam

In our world, accidents are an everyday part of reality. The things we produce have a tendency to malfunction as much as they are capable of functioning properly. We try to predict and control things; yet, we are often surprised by their creativity to malfunction in a great variety of ways. Such accidents are only perceived as a tragedy if the assumption is thrown into an uncontrolled transition. Accidents only happen from the perspective of an illusion of safety and control. Misfortune and failure are not signs of improper production.

On the contrary, they indicate the active production of the "accidental potential" in any product. The invention of the ship implies its wreckage, the steam engine and the locomotive discover the derailment (Virilio). The accident is the ultimate functioning of a product.

DEAF98 explores what an "ars accidentalis" might be. The festival presents and discusses accidents and their preferred environments in such areas as art, sound, architecture, urban planning, economy, and electronic networks. It investigates interactive machines, virtual environments, acoustic spaces and hardware and software projects for their "accidental" potential. DEAF98 is not looking for conclusive answers. It investigates the project in the face of failure.

DEAF98 explores the productive potentials of rupture, friction, instability and unpredictability. The "ars accidentalis" embraces malfunction and accidents as inherent to technology and integrates them into the creative process. DEAF98 presents and discusses accidents and their preferred environments in areas like art, sound, architecture, urban planning, economy, and electronic networks. 

 

Nederlands

Treinongelukken zouden niet bestaan zonder treinen, vliegrampen bestaan bij de gratie van het vliegtuig en harde schijven in computers crashen sinds er computers bestaan. Machines zijn feilbaar.

De oorzaak doet er niet zoveel toe, interessanter is om het falen van machines als onontgonnen gebied te zien en er binnen de kunst iets mee te doen. Een bekend voorbeeld is de fotografie; de eerste wazige foto's waren niets meer en minder dan mislukte opnames, maar daaruit ontstond een geheel nieuwe kijk op de fotografie. Het Dutch Electronic Art Festival (DEAF98) betrekt in The Art of the Accident diverse disciplines als geluidskunst, elektronische kunst, fotografie en architectuur. Kunstenaars als Perry Hoberman en Debra Solomon maakten speciaal voor de tentoonstelling elektronische installaties waarin verschillende aspecten van 'het ongluk' aan bod komen. Naast de exposities zijn er een symposium, workshops en diverse performances.

De opening van DEAF98 is de anderhalf uur durende hightech theater/media performance Jet Lag van het Amerikaanse The Builders Association en Diller+Scofidio. Ene Dearborn doet daarin mee aan een zeilrace om de wereld met camara-apparatuur van de BBC aan boord. Ongelukkigerwijs verliest hij de moed en hij besluit de hele reis in scène te zetten. Met nep-radioverslagen en nep-filmopnamen overtuigt hij de wereld dat hij aan de winnende hand is.

Het tweede deel van de voorstelling vertelt het ongelooflijke, maar waargebeurde verhaal van een oma en haar kleinzoon die samen een half jaar lang continu heen en weer vlogen tussen Amsterdam en New York om aan de vader van de jongen te ontkomen. Uiteindelijk werd een jetlag de oma fataal.

 

Documentation

DEAF98 (1998) from V2_ on Vimeo.

 

Document Actions
Document Actions
Personal tools
Log in