35
years
v2_
 

Modell 5

Performance by Granular~Synthesis (AU).

Modell 5

Granular~Synthesis: Modell 5

22
 
Nov 1995
 
21:00 to 21:00
location: Lantaren/Venster, Gouvernestraat 133. Rotterdam.

Performance by Ulf Langheinrich and Kurt Hentschläger (AT). Under the name Granular~Synthesis these two Austrian artists have been working for some time at the development of an audiovisual synthesizer. The Modell series of performances illustrates the development of this synthesizer.

 Modell 5, premiered in a first version, 1994, at the ICC London, has been described as one of the most beautiful experiments in bringing digital video to a theatrical setting. Using a technique derived from the principles of the sound design technique called "granular synthesis" but applied to the rather fat grains of single video frames (visual content and sound), Granular~Synthesis manages to evoke from a few expressions on the face of the performer Akemi Takeya, a frenzied exploration of the alter ego within touching distance.

 

Nederlands / Dutch Text

Onder de naam Granular-Synthesis werken deze twee beeldende kunstenaars al geruime tijd aan de ontwikkeling van een audiovisuele synthesizer. De serie Modell performances geeft een beeld van de ontwikkeling hiervan. Het manipuleren van videobeelden is niets nieuws. Maar in de installatie "Motion Control / Modell 5" gebeurt dat op onnavolgbare wijze met een metershoog menselijke hoofd. Vier enorme schermentonen elk het hoofd van de Japanse performance artieste Akemi Takeya. Allerlei bewegingen van haar mond, ogen en haar hele hoofd, zoals omhoog en omlaag buigen waarbij Takeya een schreeuw laat horen, zijn ingeprogrameerd in de Granular Synthesis machine. Tijdens de performance halen Hentschläger en Langheinrich het uiterste uit hun installatie. Mechanische en bizarre, razendsnelle bewegingen, als was het hoofd in een gokhal in een dolgedraaide fruitautomaat geperst, ontmenselijken de gezichtsexpressie, terwijl even later een lager tempo weer een humane Takeya laat zien. De gezichtsuitdrukkingen zijn niet meer de hare, maar slechts een resultaat van de verregaande technische manipulatie door de kunstenaars. De enorme omvang van de projectieschermen en de keiharde geluidsinstallatie zorgen samen met hun perfecte timing voor een expressieve en overdonderende performance.

Document Actions
Document Actions
Personal tools
Log in