35
years
v2_
 

No Logo

Joke Brouwer writes about the issues around the 'art logo' on the front of our building. (Text in Dutch)

The website with news from Rotterdam Vers Beton published an an article by Joke Brouwer on the issues around the 'art logo' on our building.

See: versbeton.nl/2015/05/geen-logo-v2_-versus-de-welstandscommissie/


Geen logo: V2_ versus de welstandscommissie

Het plaatsen van een kunstlogo maakte het hoofdkwartier van V2_ eindelijk zichtbaar in de stad. Maar volgens de welstandscommissie is het logo van de kunstinstelling een reclame-uiting die niet aan de eisen voldoet. Adjunct-directeur Joke Brouwer gaat in bezwaar.

Vanaf het moment dat V2_ in 1994 het voormalige NRC-pand in de Eendrachtsstraat betrok, hebben we geprobeerd middelen te vinden om de ontoegankelijk ogende gevel een meer kunstorganisatie-waardig uiterlijk te geven. Jarenlang kregen we, vooral van de gemeente Rotterdam, de klacht ‘onzichtbaar’ te zijn. Daarnaast schrokken buitenlandse bezoekers soms van de aanblik van onze wat vervallen gevel, die zij niet konden rijmen met de sterke reputatie van onze organisatie.

Door een gebrek aan middelen bleken de meeste plannen voor de gevel in de loop der jaren onhaalbaar. Het is ons echter uiteindelijk wel gelukt om een iets meer bescheiden plan te realiseren. We zijn dan ook opgetogen dat we niet alleen een deel van de kille muren hebben vervangen door glazen puien – waardoor we visueel veel toegankelijker zijn geworden – maar dat we ook een ‘kunstlogo’ hebben kunnen plaatsen om onze zichtbaarheid te vergroten.
Dit logo is met opzet een beetje anders dan de typische billboards die bij hoofdkwartieren horen.

Logo annex kunstwerk
Dit logo is met opzet een beetje anders dan de typische billboards die bij hoofdkwartieren horen. Door het uitgerekte lettertype is de naam ook vanuit extreme hoeken leesbaar, bijvoorbeeld vanuit de Witte de Withstraat. Het logo is dan ook niet zozeer bedoeld om tegenaan te kijken, maar meer om langs te lopen. Het totaalbeeld van het logo verandert dan namelijk steeds, doordat de letters ‘V2_’ worden gevormd door het zonlicht dat op de roestvrijstalen spijlen weerkaatst. Zo wordt het beeld afhankelijk van beweging en lichtinval, iets dat goed bij onze organisatie past.
Met dit logo annex kunstwerk krijgt V2_ eindelijk een gezicht in de straat, en trekken we de uitstraling die bij een kunstbuurt hoort vanuit de Witte de Withstraat door in de Eendrachtsstraat, die er nu veel beter uitziet.

No logo
De welstandscommissie heeft helaas besloten dat het aangebrachte kunstwerk een reclame-uiting is en niet aan de strenge reclame-eisen voor de binnenstad voldoet. V2_ werd daarop bevolen het kunstwerk uit het zicht te verwijderen. Wij vechten die beslissing aan, omdat het helemaal geen reclame-uiting betreft. Wij zijn geen winkel, maar hebben een publieke functie. En voor die publieke functie is het belangrijk dat mensen ons goed kunnen vinden en onze uitstraling representatief is.

Dat een kunstinstelling gebruik maakt van kunst om haar zichtbaarheid te vergroten, zou geen verrassing mogen zijn. Het logo op de gevel is dan ook nadrukkelijk door een kunstenaar en lichtontwerper ontworpen. Dat de gemeente in dit geval beslist over wat wel of geen kunstwerk is, vinden wij ronduit zorgelijk. Uit protest zullen wij gedurende de bezwaarprocedure daarom een doek over het kunstwerk hangen met daarop de woorden ‘no logo’.

 

Joke Brouwer, mei 2015

Document Actions
Document Actions
Personal tools
Log in